سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیوید دانکن (David F. Duncan)

دیوید ف دانکن (متولد 1946) رئیس شرکت دانکن و همکاران ( Duncan & Associates) است که برای طراحی تحقیق و جمع آوری داده های رفتاری خدمات مشاوره ارائه می دهد. او همچنین دانشیار بالینی در بخش سلامت اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه براون (Brown University) می باشد. او دکترای خود را در زمینه سلامت عمومی و حوزه بین رشته ای علوم رفتاری دردانشگاه تگزاس دریافت کرد و سپس فوق دکترای خود در زمینه مداخله در الکلیسم  را در دانشگاه براون دریافت نمود.

دکتر دانکن بیش تر به خاطر فعالیت هایش در زمینه سوء مصرف دارو شهرت پیدا کرده است. او و دکتر خانتزیان (Khantzian) استاد دانشکده پزشکی هاروارد، نظریه خوددرمانی (self-medication) را درباره سوء مصرف دارو ارائه دادند. هر دو نویسنده پیشنهاد دادند که اعتیاد پس از مصرف دارو برای یک بیماری ایجاد می شود. دکتر دانکن اعتیاد را به عنوان تقویت منفی می نگرد.

دانکن همچنین یکی از پایه ریزان استراتژی کاهش آسیب (harm reduction) است که اشاره به جلوگیری از معلولیت ها و یا مرگ ناشی از  اعتیاد دارد. او این استراتژی را در مورد سوء مصرف کنندگان دارو استفاده کرد.وی همچنین برای آموزش سلامت عمومی از پایه گذاران استفاده از کامپیوتر بوده است.