سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یوری برونفن برنر (Urie Bronfenbrenner)


یوری برونفن برنر یک روانشناس (تولد: 1917 وفات:2005) یک روانشناس مشهور است که نظریه بوم شناختی در روانشناسی رشد که یکی از نظریه های مهم در این رشته است را ارائه داده است. وی همچنین یکی از بنیانگذاران طرح سرآغاز (کلاس های پیش دبستانی برای کودکان محروم) است. نظریه سیستم های شناختی برونفن برنر شامل چهار سیستم می باشد:
1-میکروسیستم: شامل روابط اعضای خانواده با یکدیگر
2- مزوسیستم: شامل روابط خانواده ها با یکدیگر
3- اگزوسیستم: شامل روابط درون محیط (مثل مدرسه) که به طور مستقیم در کودک تأثیر می گذارد.
4- ماکروسیستم: شامل روابط اعضای کل جامعه و نهادها و موسسات.
به عقیده برونفن برنر هر یک از این سیستم ها بر رشد کودک تأثیر می گذارند.

کارل کمپبل بریگهام (Carl Campbell Brigham)


کارل بریگهام استاد روانشناسی دانشگاه پرینستون بود که با رابرت یرکز در تهیه تست هوشی ارتش همکاری کرد و کتاب پرنفوذ "مطالعه هوش آمریکایی" را در سال 1923 منتشر کرد. در طول تحلیل این تست بریگهام به این نتیجه رسید افراد آمریکایی تبار دارای بالاترین میزان هوش هستند. او نتیجه گرفت مهاجرت ها را باید کنترل کرد تا هوش آمریکایی ها لطمه نخورد. انتقادات زیادی از نتیجه گیری او شده است. زیرا تست های او سوگیری به نفع آمریکایی ها داشت.

کارلس ال بریور (Charles L. Brewer)


کارلس ال بریور (متولّد 1932) دارای مدرک دکترای روانشناسی می باشد. زمینه تحقیقاتی وی در مورد یادگیری، حافظه و تاریخچه روانشناسی می باشد. وی تا به حال جوایز و افتخارات زیادی کسب کرده است.از جمله کتاب های وی می توان "دستنامه آموزش روانشناسی" را نام برد. او هم اکنون کرسی مهم جان واتسون (بنیانگذار رفتارگرایی) را در اختیار دارد.

ناتانیل براندن (Nathaniel Branden)


ناتانیل براندن (متولّد 1930) یک رواندرمان کانادایی است که به سبب فعالیتش روی موضوع عزّت نفس شناخته می شود. براندن پس از مطالعه رمان های آین رند ( رمان نویس و فیلسوف روس) به وی علاقه مند شد و سال ها است با او رابطه شخصی حرفه ای دارد. حتی براندن بر فلسفه عینیت گرایی رند تأثیر گذاشت. او هم اکنون در درمان خود از روش های انرژی درمانی، شوخ طبعی و "گفتگوی فقط رک" استفاده می نماید.

پائولو بوزی (Paolo Bozzi)


پائولو بوزی، روانشناس، فیلسوف، آهنگساز و ویولون نواز ایتالیایی در سال 1930 به دنیا آمد و در سال 2003 درگذشت. عمده کار او در زمینه روانشناسی ادراک و تفکر و به خصوص به کار گیری اصطلاح جریان شنیداری (auditory streaming) بوده است. . وی همچنین از پیشروان فلسفه آزمایشگاهی بوده است.

جان بالبی (John Bowlby)


جان بالبی، بنیانگذار نظریه دلبستگی (تولد : 1907 ، وفات: 1990) یک روانپزشک و روان تحلیل گر انگلیسی بود. وی که به رشد کودکان علاقه داشت، در دوران دانشجویی برای کودکان ناسازگار کار می کرد. او به مسئله جدایی کودکار از آشنایان علاقه مند شد. او معتقد بود که رفتار دلبستگی در نوزادان یک رفتار تکاملی است که موجب زنده ماندن آن ها می شود. ماری اینزورث شاگرد بالبی بود که سبک های دلبستگی را مطرح کرد و باعث گسترش نظریه دلبستگی شد. اتفاقات مهم در زندگی بالبی شامل موارد زیر می باشد:
1- انجام مطالعه بر روی کودکان ناسازگار
2- جیمز رابرتسون یک فیلم مستند درباره یک کودک 2 ساله ساخت که در بیمارستان زندگی می کرد.
3- آشنایی با ملانی کلاین

گوردون اچ باور (Gordon H. Bower)


گوردون باور یک روانشناس شناختی است که درباره حافظه انسان، درک زبان، هیجان و تغییر رفتار تحقیق می کند. او دکترای خود را از دانشگاه ییل گرفت و هم اکنون دارای کرسی استادی در دانشگاه استنفورد می باشد. او استاد راهنمای دانشمندان بزرگی نظیر جان رابرت اندرسن بوده است. او در سال 2002 به عنوان چهل و دومین روانشناس قرن بیستم انتخاب شد. وی همچنین در سال 2005 مدال ملی علم آمریکا را دریافت نمود.

استیو بلینکهورن (Stephen F. Blinkhorn)


استیو بلینکهورن (متولد 1941) یک روانشناس شغلی و روانسنج است که در تکمیل تست های روانسنجی و روانشناختی همکاری نموده است. او مسئول بازبینی چندین تست روانشناختی پرکاربرد بوده است و انتقادات زیادی نسبت به اجرای نادرست آزمون های روانشناختی و سوء استفاده از آنها نموده است. وی همچنین کتابهای مهمی در زمینه آزمون های روانی نوشته است.


تئودور اچ بلو (Theodore H. Blau)


تئودور اچ بلو روانشناس قانونی، پلیسی و بالینی مشهور بود که در سال 1977 به عنوان رئیس انجمن روانشناختی آمریکا انتخاب شد.
او یک نویسنده بارور و پرثمر بود و کتاب معروف روانشناسی قانونی وی بسیار شناخته شده است.
وی پیرو بی اف اسکینر و کلارک بود.

روبرت آ بیورک (Robert A. Bjork)


روبرت آ بیورک پروفسور و دانشمند صاحب کرسی دانشگاه کالیفرنیا در رشته روانشناسی می باشد. تحقیق وی درباره یادگیری انسان در زمینه آموزش بود. او ویراستار چندین مجله علمی روانشناسی و صاحب کرسی در انجمن روش های افزایش کارایی انسان بوده است. او بیش از صد کتاب در زمینه یادگیری و حافظه نوشته است.