سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استفان جی سسی (Stephen J. Ceci)

استفان سسی یک روانشناس رشد آمریکایی است که درباره صحت و سقم شهادت های کودکان درباره سواستفاده جسمی و جنسی از آنها و مورد بی توجهی قرار گرفتن تحقیقاتی انجام داده است. او همچنین یک متخصص در زمینه رشد عقلی و حافظه است. او همچنین نظریه زیست بوم شناختی هوش را مطرح کرده است.


ریموند برنارد کتل (Raymond Bernard Cattell)


ریموند کتل (تولد: 1905 ، درگذشت: 1998) روانشناس بسیار مشهوری است که زمینه های ابعاد شخصیت و مزاج، دامنه توانایی های شناختی، ابعاد پویای انگیزش و هیجان، الگوهای گروه و رفتار اجتماعی، پیش بینی کننده های خلاقیت و موفقیت را بررسی و اندازه گیری کرده است. و بیش از 50 کتاب و 500 مقاله نوشته و بیش از 30 تست طراحی کرده است. او شانزدهمین روانشناس تأثیرگذار در قرن بیستم بوده است. شهرت او بیشتر به موارد زیر مربوط است:
1- استفاده از روش های تحلیل عاملی
2- پرسشنامه مشهور 16 عامل شخصیت
3- تقسیم بندی هوش به سیال و متبلور: هوش سیال هوش و قریحه ذاتی است که از بدو تولد به صورت ثابت وجود دارد و از طریق ژن ها منتقل می  شود. هوش متبلور هوشی است که در طول زندگی با یادگیری افزایش می یابد.

جیمز مک کین کتل (James McKeen Cattell)


جیمز کتل (تولد: 1860 ، درگذشت: 1944) نخستین پروفسور روانشناس بود که به پذیرفتن روانشناسی به عنوان یک رشته علمی در آمریکا کمک نمود. روزنامه تایمز در هنگام مرگ او، وی را ریش سفید علم آمریکا معرفی کرد. او به شدت مخالف شرکت آمریکا در جنگ جهانی اول بود. وی نخستین آزمایشگاه روانسنجی را در آمریکا تأسیس کرد. او در فعالیت های آزمایشی خود از فرانسیس گالتون تبعیت می نمود.

دونالد تی کمپبل (Donald Thomas Campbell)


دونالد کمپبل (متولد 1916 ، درگذشت 1996) متخصص علوم اجتماعی بود که
فعالیت وی در زمینه روش شناسی بود. او اصطلاح "معرفت شناسی تکاملی" را
ابداع کرد و یک نظریه درباره خلاقیت انسان را گسترش داد. کمپبل مخالف
گسترش و استناد مقالات علمی از نظریه های غلط بود.
 "تنوع کور" و بقای انتخابی اصطلاحی است که کمپبل برای نظریه داروین معرفی
کرده است. این اصطلاح در علم سایبرنتیک برای تکامل استفاده می شود و
همچنین در ممتیک کاربرد دارد. نظریه او در علوم اجتماعی بدین ترتیب است که
هر چه نشانگرهای اجتماعی بیشتری برای تصمیم گیری اجتماعی به کار رود،
استعدادهای بیشتری از بین خواهد رفت.

مری وایتون کالکینز (Mary Whiton Calkins)


مری کالکینز (1930-1823) یک روانشناس بزرگ امریکایی بود. او شخصی است که بیش تر به خاطر دو چیز معروف است:1-  اولین زنی که رئیس انجمن روانشناسی آمریکا (APA) شده است. 2- تعلق نگرفتن مدرک دکترای روانشناسی دانشگاه هاروارد به او (به خاطر مؤنث بودن).
با وجود این، این دو مسئله فقط قسمتی از زندگی او بوده است.

روث بایرن (Ruth M. J. Byrne)


پروفسور روث بایرن متولد 1962 یک روانشناس و نویسنده کتاب های متعدد درباره شناخت انسان و استدلال و استنباط می باشد. او اکنون پروفسور علم شناخت نگر و نایب رئیس دانشگاه دوبلین ایرلند می باشد. روث بایرن بر روی موضوع بازنمایی ذهنی و استدلال استنباطی تحقیق نموده است. او این نظریه را می آزماید که تفکرات تصویرساز، توسط همان اصلی هدایت می شود که تفکرات منطقی را هدایت می کند.

دون بایرن (Donn Byrne)


دون بایرن یک پروفسور روانشناسی آلبانیایی است که به علت مطرح کردن به موضوع جاذبه میان فردی برای اولین بار شهرت دارد. موضوعات مورد علاقه پروفسور بایرن بیشتر شامل این سه موضوع می شود:
1- تاثیر الگوهای دلبستگی بزرگسالان بر روابط میان فردی آنها
2- متغیرهای پیش بینی کننده رفتار جنسی اجباری
3- معناداری تکاملی پاسخدهی و علاقه مند بودن به شباهت ها و ناشباهت ها
پروفسور بایرون افزون بر 140 مقاله علمی در زمینه روانشناسی به چاپ رسانده است.

دیوید باس (David Buss)


دیوید باس متولد 1953 یک پروفسور روانشناسی است که به خاطر تحقیق روانشناختی تکاملی خود درباره تفاوت های جنسی انسان در جفت یابی شهرت دارد. او در حوزه های راهبردهای  همسریابی، تضاد بین جنسیت ها، مقام و پرستیژ اجتماعی، هیجان حسادت، آدمکشی و اخیرا راجع به راه رفتن تحقیقاتی انجام داده است.تمام این تحقیقات از دیدگاه تکاملی انجام شده است.


امیلی بوشنل (Emily Bushnell)


امیلی بوشنل متولد 1950، یک پروفسور روانشناس است. حوزه مورد علاقه او، روانشناسی کودک، ادراک نوزاد، ادراک عضلانی و دستیابی به مهارت های حرکتی- ادراکی است. او بیش از سی مقاله در این زمینه تخصصی نوشته است.

جروم برونر (Jerome Seymour Bruner)


جروم برونر، متولد سال 1915 یک روانشناس امریکایی است در زمینه روانشناسی شناختی و نظرین یادگیری شناختی در روانشناسی تربیتی و در فلسفه عمومی آموزش و پرورش فعالیت نموده است. نظریه اصلی وی درباره طبقه بندی است. "ادراک، طبقه بندی است، مفهوم سازی، طبقه بندی است. یادگیری، شکل دادن طبقه بندی است. تصمیم گیری، طبقه بندی است" برونر عقیده دارد که مردم دنیای خود را بر اساس شباهت ها و تفاوت ها می سازند. شبیه طبقه بندی بلوم، برونر یک سیستم رمزگردانی را در نظر می گیرد که در آن افراد یک ترتیب سلسله مراتبی از طبقه بندی های مرتبط را شکل می دهند. او در نظریه خود تحت عنوان یادگیری اکتشافی تا حد زیادی از پیروی می کند. برونر در تحقیقات خود به مطالعه فرایند یادگیری در کلاس می‌پردازد و به مطالعه یادگیری حیوانات از جمله موش و پرندگان ، کمتر رغبت نشان می‌دهد. او در نظریه خود بر فرایند یادگیری، ساخت یادگیری، اهمیت شهود و انگیزش درونی تأکید کرده است.