سفارش تبلیغ
صبا ویژن

میهالی چیک سنت میهالی (Mihaly Csikszentmihalyi)


میهالی چیک سنت میهالی (متولد 1934) یک روانشناس مجار است. فعالیت های علمی چیک میهالی در زمینه شادی و خلاقیت است. اما شهرت چیک سنت میهالی بیش تر به خاطر ابداع اصطلاح "روانی" یا "تجربه روانی" و سال ها تحقیق و نوشتن در این زمینه است. روانی حالتی از خلسه است همراه با عشق به کاری مثل نواختن موسیقی یا رقص و ... سلیگمن او را رهبر تحقیقات مثبت در روانشناسی توصیف نمود. او در جایی گفت: "سرکوبگری تنها راه فرزانگی نیست. وقتی افراد ترس خود را فرو می نشانند زندگیشان به وسیله ی "نیازمندی"، کاهش می یابند. فقط با اصولی که آزاد انتخاب شده است زندگی می تواند لذت بخش باشد و همچنان در دایره ی دلایل بماند." نوشته های او تأثیرگذار است و استنادهای علمی بسیاری به آن شده است.


لی کرانباخ (Lee Cronbach)


لی جی کرانباخ (تولد: 1916، وفات: 2001) یک روانشناس تربیتی آمریکایی که سهم بزرگی در طراحی آزمون ها و اندازه گیری داشت. او در سال 1957 رئیس انجمن روانشناسی آمریکا (APA) شد. بیشتر شهرت کرانباخ برای ایجاد "آلفای کرانباخ" _ روشی برای اندازه گیری روایی آزمون های روانی _ است. روش او به ایجاد نظریه "تعمیم پذیری" انجامید که یک روش آماری برای تشخیص و اندازه گیری میزان خطای آزمون است.

کاترین کاکس (Catharine Cox)



کاترین موریس کاکس میلز (تولّد: 1890  ، درگذشت: 1984) یک روانشناس آمریکایی بود که فعالیت های او در زمینه ی هوش و نبوغ شهرت دارد. کاترین در سال 1927 با والتر میلز روانشناس ازدواج کرد. او در دانشگاه ییل با لوییس ترمن برای ساختن آزمون هوشی استنفورد بینه همکاری نمود. در زمینه هیستوریومتریک، او ضریب هوشی 300 نفر را که پیش از ابداع آزمون هوشی می زیستند را تخمین زد.

لدا کازمایدس (Leda Cosmides)

لدا کازمایدس (متولد 1957) یک روانشناس آمریکایی است که همراه با همسرش «جان توبی (john tooby)» در زمینه روانشناسی تکاملی فعالیت می کنند. در سال 1992 به همراه همسرش مقاله «مغز تطابق یافته : روانشناسی تکاملی و تولید مثل فرهنگ» را نوشت. او به همراه همسر خود مرکز روانشناسی تکاملی را تأسیس کرد. زمینه های فعالیت او عبارتند از: ژنتیک رفتاری، روانشناسی تکاملی، بوم شناسی رفتاری انسان و روش علم اجتماعی استاندارد.


کلاید کومبز (Clyde Coombs)

کلاید کومبز (تولد: 1912 درگذشت: 1988) یک روانشناس آمریکایی بود که در زمینه روانشناسی ریاضیاتی (روانسنجی) متخصص بود. او یک سیستم رأی گیری را ابداع کرد که از آن پس به آن روش «کومبز» می گویند. او برنامه درسی رشته روانشناسی ریاضیاتی را در دانشگاه میشیگان پایه گذاری نمود.


لی آنا کلارک (Lee Anna Clark)

پروفسور لی آنا کلارک در دانشگاه لووا تدریس می کند. او نویسنده «برنامه شخصیت سازگار و ناسازگار» می باشد و پرسشنامه مشهوری در روانپزشکی دارد. پروفسور آنا کلارک بیش از 100 مقاله معتبر در زمینه های اختلالات شخصیت و سنجش شخصیت و روانشناسی نابهنجاری نوشته است. 


رابرت کیالدینی ( Robert Cialdini)

دکتر رابرت کیالدینی (متولد 1945) یک روانشناس اجتماعی است که اکنون در دانشگاه آریزونا تدریس می کند. او همچنین فعالیت هایی در زمینه روانشناسی تجارت داشته است. کتاب مشهور او «اثرگذاری» حاصل سال ها تحقیقات او در زمینه این است که چگونه مردم با درخواست های تجاری و سایر درخواست های دیگران موافقت می کنند. این کتاب در میلیون ها نسخه به فروش رفته است و به بیش از بیست زبان ترجمه شده است.

 


آورام نوآم چامسکی (Avram Noam Chomsky)


چامسکی (متولد 1928) یک زبانشناس، فیلسوف، نویسنده و منتقد سیاسی آمریکایی است. او استاد بزرگ زبانشناسی در دانشگاه ماساچوست می باشد. وی را به عنوان پدر زبانشناسی نوین می شناسند و نظریه ی او در زمینه گرامر جهانی زبان و نهادگرایی بر روانشناسی تأثیر شگرفی گذاشته است. نظریه نهادگرایی چامسکی، نظریه رفتارگرایی را به چالش کشید. رفتارگرایان معتقد بودند که زبان از طریق یادگیری و تقویت اکتساب می شود، اما چامسکی معتقد است که کودک در همان ابتدای تولد در نهاد خود گرامر فطری دارد و کلمات را در ساختار ذهنی خود قرار می دهد. چامسکی در طول مدّت فعالیت های علمی خود ده ها مدرک دانشگاهی افتخاری به دست آورده است.

نانسی چودورو (Nancy Chodorow)

نانسی جولیا چودورو (متولد 1944)  یک جامعه شناس فمینیست و یک روان تحلیل گر است که آثار مهمی در زمینه فمینیسم و جنسیت در روان تحلیل گری به رشته تحریر درآورده است. او بنیانگذار روان تحلیل گری فمینیستی می باشد. چودورو معتقد است درمورد عقده ادیپ،‏ فروید تفاوت جنسیتی قائل شده است، در حالی که انسان در ابتدا به صورت دو جنسیتی به دنیا می آید. او معتقد است که ساختار شخصیتی خود (ایگو) در ابتدای تولد وجود دارد. درواقع کارهای وی در ادامه فعالیت های افرادی نظیر کارن هورنای و ملانی کلاین می باشد


ژان مارتین شارکو (Jean-Martin Charcot)

شارکو (تولد: 1825 درگذشت:1893) یک عصب شناس و استاد آسیب شناسی آناتومیکی فرانسوی بود که او را پدر عصب شناسی نوین می نامند. نام او را بر بسیاری از بیماری های جسمی و عصبی گذاشته اند. او تأثیر زیادی بر عصب شناسی و روانشناسی مدرن گذاشت و نخستین کسی بود که برای درمان بیماری هیستری (تبدیلی) از هیپنوتیزم یا خواب انگیزی استفاده کرد.