سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دیوید دانکن (David F. Duncan)

دیوید ف دانکن (متولد 1946) رئیس شرکت دانکن و همکاران ( Duncan & Associates) است که برای طراحی تحقیق و جمع آوری داده های رفتاری خدمات مشاوره ارائه می دهد. او همچنین دانشیار بالینی در بخش سلامت اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه براون (Brown University) می باشد. او دکترای خود را در زمینه سلامت عمومی و حوزه بین رشته ای علوم رفتاری دردانشگاه تگزاس دریافت کرد و سپس فوق دکترای خود در زمینه مداخله در الکلیسم  را در دانشگاه براون دریافت نمود.

دکتر دانکن بیش تر به خاطر فعالیت هایش در زمینه سوء مصرف دارو شهرت پیدا کرده است. او و دکتر خانتزیان (Khantzian) استاد دانشکده پزشکی هاروارد، نظریه خوددرمانی (self-medication) را درباره سوء مصرف دارو ارائه دادند. هر دو نویسنده پیشنهاد دادند که اعتیاد پس از مصرف دارو برای یک بیماری ایجاد می شود. دکتر دانکن اعتیاد را به عنوان تقویت منفی می نگرد.

دانکن همچنین یکی از پایه ریزان استراتژی کاهش آسیب (harm reduction) است که اشاره به جلوگیری از معلولیت ها و یا مرگ ناشی از  اعتیاد دارد. او این استراتژی را در مورد سوء مصرف کنندگان دارو استفاده کرد.وی همچنین برای آموزش سلامت عمومی از پایه گذاران استفاده از کامپیوتر بوده است.


رابین دونبار ( Robin Dunbar)

روانشناسی تکاملی از زمینه هایی است که در ایران به طور کلی مغفول باقی مانده است. دلایل زیادی را می توان برای این مسئله برشمرد. شاید مهم ترین دلیل این باشد که کتاب های ترجمه شده در زمینه روانشناسی در ایران یا اصولا غیرعلمی است و یا اگر هم علمی باشد، معمولا کتاب های درسی برای دوره کارشناسی است که فقط شامل کلیات و دروس پایه است. روانشناسی تکاملی یک حوزه بین رشته ای است و از آنجایی که دروس بین رشته ای کمی در دانشگاه های ایران ارائه می شود، این رشته در هیچ دانشگاهی در ایران تدریس نمی شود و البته کسی را نداریم که بتواند روانشناسی تکاملی تدریس کند. شاید یکی دیگر از دلایل این باشد که در ایران اساسا نظریه داروین مقبول طبع سیاستمداران، دینداران و حتی بسیاری از دانشمندان ما نیست. بنابراین خیلی بعید است که یک روزی تصمیم بر این گرفته شود که این درس جزء دروس مثلا پایه کارشناسی ارشد روانشناسی تدریس شود.فعلا باید امیدوار باشیم کتاب های بیشتری در این زمینه منتشر شود. کتاب روانشناسی تکاملی: قدم اوّل نوشته اسکار زارات و دیلان اوانس با ترجمه نورالدین رحمانیان توسط نشر شیرازه در سال 1381 منتشر شده است. البته همین کتاب با همین مترجم در سال 1388 توسط پردیس دانش منتشر شده است.

امروز می خواهم یک روانشناس تکاملی را معرفی کنم:

رابین مک دونالد دونبار متولد 1947 یک مردم شناس، زیست شناس تکاملی و متخصص در زمینه رفتار نخستی ها (میمون ها) می باشد که فعالیت های علمی او در حوزه روانشناسی تکاملی کاربرد دارد.

دونبار در دانشگاه آکسفورد نزد استاد نیکو تینبرگر Nico Tinbergen تحصیل کرد و همچنین فعالیت های علمی خود را در دانشگاه های کمبریج و لندن ادامه داد. او تا سال 2007 استاد روانشناسی تکاملی در دانشگاه لیورپول بود اما اکنون به عنوان رئیس موسسه مردم شناسی شناختی و تکاملی در دانشگاه آکسفورد مشغول فعالیت است.

او در سال 1994 در دانشگاه آکسفورد صاحب کرسی و در سال 1998 به عنوان عضو آکادمی انگلستان انتخاب شد.


دیتریخ دورنز (Dietrich Dorner)


دیتریخ دورنر (متولد 1936) استاد روانشناسی و رئیس مؤسسه روانشناسی نظری در آلمان است. او در سال 1986 جایزه گاتفرید ویلهم لایبزیک که بزرگ ترین جایزه علمی در آلمان است را به خاطر تحقیقات خود به دست آورد. تئوری معماری شناختی با راهنمایی او گسترش پیدا کرد. جان رابرت اندرسن نیز در همین زمینه فعالیت می کند. معماری شناختی مبحثی است که مربوط به عامل های هوشمند در زمینه ی هوش مصنوعی می شود. عامل (Agent) هر چیزی است که قادر به درک محیط پیرامون خود از طریق حسگرها و اثرگذاری بر روی محیط از طریق اثر کننده های باشد. مبحث عامل های هوشمند و هوش مصنوعی در برنامه نویسی و رباتیک برای ساختن عامل های منطقی و هوشمند مطرح می شود.

جان دیوئی (John Dewey)


جان دیوئی (تولد: 1859 ، درگذشت:1952) فیلسوف، روانشناس و اصلاحگر آموزش و پرورش آمریکایی بود که تفکرات و نظراتش تأثیرات عمیقی بر جهان امروز داشته است. دیوئی در کنار چارلز ساندرز پیرس و ویلیام جیمز به عنوان یکی از بنیان گذاران مکتب عمل گرایی (پراگماتیسم) شناخته شده است. وی همچنین یکی از بنیان گذاران روانشناسی کارکردی و یکی از نمایندگان اصلی نهضت ترقی خواه مدرسه داری در آمریکا در نیمه اول قرن بیستم بوده است. همچنین دیوئی بیشتر برای فعالیتش در زمینه آموزش و پرورش شناخته شده است. او در زمینه های بسیار متنوعی مثل تجربه و طبیعت، هنر و تجربه و منطق و تحقیق قلم فرسایی کرده است.
دیوئی طرفدار دموکراسی بود. او دو عنصر اصلی را ـ جامعه شهری و مدرسه ای ـ به عنوان نقاط کلیدی برای نیاز به توجه و بازسازی در نظر گرفت که این دو حوزه نیاز به تشویق برای هوش تجربی و جمعی دارند.

رندی دلوسا (Randy Dellosa)


دکتر رندی میشل سباستین دلوسا که به دکتر رندی معروف است، یک روانشناس و روانپزشک فیلیپینی است که برای رواندرمانی موسوم به مربی زندگی (Life Coach) معروف است. (یعنی روانشناسی که در تمام زندگی از درمانجویان خودش حمایت می کند.) او اوّلین فیلیپینی است که هم مدرک روانپزشکی و هم مدرک دکترای روانشناسی بالینی دارد. او در فیلیپین به نهضت ظرفیت های انسانی کمک می کند. (نهضتی که به مردم کمک می کند به بالاترین ظرفیت ها و استعدادهای خود دست یابند.) او در ایجاد پارادایم حرکت زندگی هم کمک کرده است. (این پارادایم معتقد است که نه تنها روانشناسی به مردم کمک می کند که مشکلاتشان را حل کنند، بلکه به آن ها کمک می کند تغییرات عمیق و معناداری در هسته شخصیتشان ایجاد کنند. او کارگروه هایی در زمینه های زیر ایجاد کرده است:
شفای کودک درون
عشق، قدردانی و بخشش
زندگی در زمان حال
به خود عشق ورزیدن
...

ریموند دین (Raymond Dean)


ریموند دین (متولد 1946) استاد دانشگاه مطرح دانشگاه بال استیت (Ball State) می باشد. او یک عصب روانشناس است که در زمینه اسکن و تصویربرداری فعالیت می نماید. او بر روی اهمیت آزمون های عصب روان شناختی برای تشخیص روش های انطباق پس از ضربه مغزی تأکید نمود. اخیرا دین مقاله های زیادی را در زمینه مسائل روانی حرکتی منتشر نمود. در همین سال ها او به عنوان رئیس انجمن روانشناسی و آسیب شناسی روانی آمریکا انتخاب شد. 

دانیل دیوید (Daniel O David)


دانیل دیوید (متولد 1970) استاد روانشناسی و رئیس دپارتمان روانشناسی بالینی و رواندرمانی رومانی است. او نخستین مدرسه درمان عقلانی-هیجانی را در رومانی با الهام از فعالیتهای روانشناس بزرگ، آلبرت الیس و درمان شناختی رفتاری را با الهام از آرون بک تأسیس کرد. دانیل دیوید در زمانی که کارهای رواندرمانی در رومانی ممنوع بود یکی از معترضین این مسئله و مبلغین رواندرمای در رومانی بوده است. دیوید کتابها و مقالات زیادی در چهار سال اخیر در زمینه درمان های شناختی نوشته است.
 

جان دارلی (John Darley)


جان دارلی روانشناس شناخته شده آمریکایی و استاد دانشگاه پرینستون است. وی فعالیت های مهمی در زمینه روانشناسی اجتماعی انجام داده است. تحقیقات او درباره رفتار یاری رسانی بوده است. مشهورترین تحقیقات او در این زمینه بوده است که چرا مردم همیشه د ر موقعیت های اضطراری برای کمک کردن به دیگران اقدام نمی کنند؟ علاقه او به این مسئله از زمانی شروع شد که کیتی جنوویز در نیویورک در حضور 38 شاهد به قتل رسید، اما هیجیک از این 38 نفر با پلیس تماس نگرفتند به یاری کیتی نشتافتند.دارلی می گوید این نوع بی تفاوتی به دو علت اتفاق می افتد:
1- لوث مسئولیت: اگر هیچکس کمکی نمی کند لابد همه چیز رو به راه است.
2- پخش مسئولیت: این همه آدم اینجا هست. حتما یک نفر به کمک خواهد شتافت.
بعدها مشخص شد که اگر در یک چنین گروهی یک نفر برای کمک اقدام کند، دیگران نیز بی تفاوت نخواهند بود. درواقع فرد یاری رسان برای دیگران به صورت سرمشق خواهد بود.

مارتین دانکر (Martin Dannecker)


مارتین دانکر (متولد 1942) یک روانشناس جنسیت شناس آلمانی است که در زمینه فیلم سازی نیز مطالعه کرده است. او همچنین در زمینه فلسفه و جامعه شناسی نیز مطالعه کرده است. اما علاقه اصلی او در زمینه مسائل جنسی و همجنس بازان است. او کتاب های زیادی در این زمینه و همچنین درباره ایدز و گرایشات جنسی نوشته است. دانکر زمانی تحقیقات خود را در زمینه همجنس گرایی انجام می داد که این کار منع قانونی داشت. قانون مجازات همجنس گرایی در آلمان به همت او حذف گردید.


مارتین دالی (Martin Daly)


مارتین دالی استاد دانشگاه همیلتون است. او کتاب های زیاد و تأثیرگذاری در زمینه روانشناسی تکاملی نوشته است. زمینه های تحقیق حال حاضر او ریسک پذیری و خشونت بین فردی به ویژه ستیز و برخورد مرد با مرد در حریم خانواده از دیدگاه تکاملی است. او یکی از مدیران مجله تکامل و رفتار انسان و رئیس جامعه رفتار انسان و تکامل است. از آثار او :
 "جنسیت،تکامل و رفتار" 1978
"دگرکشی" 1988
"حقیقتی درباره سیندرلا: دیدگاه داروین درباره عشق والدینی" 1998